Natuurfotografie
Natuurfotografie cursus
Inleiding natuurfotografie
Wat is een natuurfotograaf?
Belangrijke tips
Gedrag en ethiek
Kidzklix: fotografie voor kinderen
Natuurfotografie.nl
Uitlenen voor publicatie

Materiaal
Inleiding materiaal
Camera
Filter
Fototas
Lenzen
Macro hulpstukken
Prullenbak
Statief

Techniek
Inleiding techniek
Belichten
Flitsen
Flitser
Gebruik scherptediepte
Diafragma
Scherpstellen

Disciplines
Inleiding disciplines
Landschap
Macrofotografie
Telewerk
Tips telewerk

Compositie
Inleiding compositie
Diverse aspecten
Kleur en kleurgebruik
Beeldonderdelen
Plaatsing onderwerp

Vogelfotografie
Vogelfotografie
Birdpix kalender 2012
Birdpix kalender 2013
Vogelkalender 2014
Birdpix kalender 2015
Birdpix kalender 2011
Vogelfotografie fotografen

Boeken
Praktijkboek vogelfotografie
Beleef buiten fotoboek
Birdpix fotoboek 5
Birdpix fotoboek 6
Birdpix fotoboek 7
Roofvogels en uilen
Tuinvogels
Fotografie boeken
Crossbill guides
Praktijkboek Wildlifefotografie
Praktijkboek fotografie weer
Praktijkboek landschapsfotografie
Praktijkboek macrofotografie

Boeken recensies
De steenuil
Wild en bijster land
Handboek natuurfotografie
Loofbomen in Nederland
Expeditie Wildernis
50 jaar Vogelringstation
Zakgids Nederlandse vogels
Zeeboek

Verder kijken
Birdpix evenement
Natuurfotografen
Beeldbanken
Workshop of cursus
 
 

Compositie en kleurgebruik natuurfotografie

Houd ook rekening de aspecten: kleuren, vormen, contouren en patronen

Compositie en kleurgebruik natuurfotografie

Houd ook rekening de aspecten: kleuren, vormen, contouren en patronen

Houd ook rekening de aspecten: kleuren, vormen, contouren en patronen

Compositie en kleurgebruik natuurfotografie

Compositie en kleurgebruik natuurfotografie
Foto's: Rollin Verlinde - Vildaphoto

Diverse aspecten

Op deze laatste pagina van het onderdeel 'Compositie'  leest u over de laatste zaken waar u rekening mee moet houden bij het maken van een natuurfoto.

Blikrichting bij dierenfoto's

Niet alleen de achtergrond of de sprieten bepalen waar het onderwerp komt. Vooral bij dieren is de blikrichting belangrijk. De plaats waar het dier naar kijkt is belangrijk en houdt het onderwerp zelf in evenwicht.

Een voorbeeld: De bovenste foto van een levendbarende hagedis hiernaast  ziet er prima uit. Toch klopt iets niet. Zijn neus duwt bijna de kader weg, en het lijkt alsof hij zit opgesloten in de foto. Hij staat op punt weg te sprinten, maar kan niet weg. Te krap gekadreerd dus. De tweede foto is beter, hier zit het dier te zonnen op een heideplantje en heeft ons wel gezien maar is eerder nieuwsgierig dan ongerust. Kortom, het beeld is rustiger

De kracht van kleur

Het belang van kleuren in een foto wordt tegelijk onderschat en overschat. Omdat een opname kleurrijk is, is ze daarom nog niet heel goed. Anderzijds kunnen combinaties van bepaalde kleuren een grotere impact hebben dan op het eerste zicht lijkt. Er zijn relatief simpele richtlijnen die ervoor zorgen dat je kleurgebruik juist kan ischatten. Uiteraard zijn natuurfotografen geen schilders, en hebben ze de kleuren niet voor het kiezen.

Toch kan de kadreringen het standpunt worden aangepast om kleuren maximaal uit te spelen. Bovendien zal het toelaten een betere selectie uit te voeren bij het samenstellen van een diareeks of het vullen van je vuilbak bijvoorbeeld.

Compositie en kleurgebruik natuurfotografie

Het kleurenwiel

Een goede manier om kleuren voor te stellen op een manier dat kleurkeuze beter mogelijk maakt is het kleurenwiel. Er zijn twee kleurenwielen, een wetenschappelijke en een artistieke. Dat laatste houdt meer rekening met de menselijke perceptie en minder wiskundigheid achter absorptie en weerkaatsing van de verschillende golflengtes van het licht.

Het is het artistieke kleurenwiel dat hiernaast staat weergegeven. De verschillende kleuren die in een beeld voorkomen kunnen op dit kleurenwiel worden geplaatst en de verhoudingen ertussen kunnen worden afgelezen.

Twee voorbeelden

Eén van de redenen waarom het beeld van de gele spin hiernaast aangenaam en dynamisch overkomt is -naast de duidelijke diagonaal- het kleurgebruik. De twee hoofdkleuren zijn groen en geel in dit beeld en je zal merken dat ze op het kleurenwiel recht tegenover elkaar staan.

Dat geldt ook voor de foto eronder: blauw en geel. Het moet niet perfect kloppen, het effect treedt ook op als de kleuren ongeveer tegenover elkaar staan.

Kleurcontrasten

Overigens zitten in weldoordachte logo's van dure firma’s dikwijls ook van deze kleurcontrasten. Het gevoel dat we gewaarworden bij het zien van kleuren is ook verschillend. De kleuren hiernaast zijn koel en rustgevend (ziekenhuiskleuren), de kleuren linksboven zijn warm maar stimulerend (fastfood-restaurants). Je kan ook in een diareeks met deze contrasten spelen, maar let op, want het complementair contrast kan snel vermoeien.

Lees meer over kleuren en kleurgebruik in het artikel "Een straaltje kleurenleer" op deze site.

Diagonalen

Diagonalen kunnen een belangrijk rol spelen in hoe een beeld wordt aangevoeld. Het oog zoekt onbewust een houvast. Het ontbreken van een duidelijk onderwerp of structuur kan interessant zijn, maar geeft meestal enkel een idee van saaiheid.

Doorloop eens de tot nu toe getoonde beelden. Je zal zien dat er dikwijls diagonalen zijn te zien, het is trouwens ook telkens aangehaald. Het eikenhout, de rots onder de scholekster, de plant waar de sprinkhaan op zit, de nachtvlinder,.... : allemaal diagonalen.

Voorbeeldfoto's bloemen

Ze hoeven niet per se van de ene hoek naar de andere hoek te lopen. Bij de bloemen hiernaast was de keuze tussen ze vlak naast elkaar zetten of wat schuiner in beeld. Hopelijk is te zien dat de tweede foto een pittiger opname is dan de eerste. Zoals voor alle compositieregels zal je deze diagonalen moeten herkennen als je ze tegenkomt, en ze dan goed in beeld brengen.

Patronen, vormen en contouren

Abstracte beelden kunnen soms zeer verassend zijn, en vaak worden ze als zeer esthetisch ervaren. Over het algemeen zijn ze niet moeilijk te maken, maar je moet er een oog voor ontwikkelen. De onderste twee foto's van respectievelijke de poriën van een zwam en een eikenblad zijn voorbeelden van patronen en abstracties.

Variaties in patronen

Het aantal variaties en ideeën is eindeloos, zelfs met eenvoudig materiaal: boomschors, ribbels in het zand, een bosbodem bedekt met bladeren, een mosplakkaat, korstmossen, sneeuw, hout, mist, stromend water, eendekroos,...

Rustpunten

Probeer eventueel ergens een diagonaal in te krijgen, of een heel klein rustpuntje (een kevertje in het mos, of een knoest in de schors) en plaats dat op een eenderde punt. Experimenteer met kleurcontrasten, of net een gebrek aan kleur.

Natuurfoto's op canvas doek

Dieren zijn over het algemeen fotogeniek. En huisdieren in combinatie met uw eigen kinderen maakt het nog mooier. Denk eens over de mogelijkheid van je favoriete natuurfoto op een echt schilderij. Een aantal tips voor het printen op canvas doek tref je aan bij het artikel over foto's op canvas.

Meer over dit onderwerp

NatuurfotografieNatuurfotografie - basisartikel met tips voor natuur foto's
Wat is een natuurfotograaf?Wat is een natuurfotograaf?
Inleiding natuurfotografieNatuurfotografie: het leven van de natuurfotograaf
Belangrijke tipsBelangrijkste tips uit deze natuurfotografie workshops
Inleiding techniekTechniek: leer hier mooie foto's maken.
Inleiding disciplinesFotografie disciplines: elk onderwerp is uniek!
Gedrag en ethiekGedrag en ethiek: hoe te handelen als natuurfotograaf?
NatuurfotografenNatuurfoto's op deze sites over natuurfotografie
Natuur landschapNatuur en landschap fotografie - tips landschappen fotograferen
Kleur en kleurenleerKleur en kleurenleer: hoe zit het precies met kleuren?
Kleur en kleurgebruikKleur en kleurgebruik bij natuurfotografie
Dierentuin tipsFotograferen in de dierentuin - tips
Inleiding compositieCompositie bij natuurfotografie: enkele basisprincipes
Plaatsing onderwerpPlaatsing onderwerp bij natuurfotografie