Algemeen
Digitale camera
Fotocamera kopen
Camera vergelijken
Spiegelreflex camera tips
Camera houder

Objectieven
Objectieven - lenzen
Objectieven kiezen
Groothoeklens
Groothoek
Lenzen kopen
Mobile-scope lens
Objectieven kopen
Sigma objectieven
Standaard objectieven
Tamron lenzen
Teleobjectieven
Zoomlenzen

Achtergrond
360 graden rotatie
Smalfilm op DVD
Beeldverhouding
Compactcamera
Sensor van de camera
Video digitaliseren

Camera merken
Populaire cameras
Canon
Nikon
Olympus
Panasonic
Samsung
Sony
JVC

Toebehoren
Statief tips
Diascanner test
Flip camera - video
Backup media
Fotograferen met een statief
Fotoprinter polaroid
Fotostudio softbox
GPS geotagging
GPS4cam foto tagging
Manfrotto statief
Statief
Statieven kopen
Teleobjectief beeldstabilisatie
UV Filter
Zonnekap voor camera

Reviews
Samsung NX 10

Reviews Canon
Canon EOS 600D
Canon EOS 70D
Canon EOS 500 D
Fujifilm X10 en Canon G15

Reviews Nikon
Nikon Coolpix S1000PJ
Nikon Coolpix S3700 S2900
Nikon D3200
Nikon D5100
Nikon D5500
Nikon D7000
Nikon D7100
Nikon D750
Nikon P7700

Materiaal
Flitser
Digiscopie en verrekijker
Externe flitser
Camera filters
Fotoprinters vergelijken
Fotostudio apparatuur
GSM camera met Android

Verder kijken
Links over camera's
 
 

Sensor digitale camera

APS-C Sensor
 

Full Frame vergeleken met APS-C

Full Frame vergeleken met APS-C

Aspect Ratio 3:2

Aspect Ratio 3:2

Aspect Ratio 4:3

Aspect Ratio 4:3

Ruis bij hoge ISO

Gaaf bij lage ISO

 

Ruis bij lage ISO

 

 

Ruis bij hoge ISO

Sensor

Formaat & Crop-factor

Digitale Spiegelreflexen hebben een sensorformaat die meestal onder een van de volgende drie standaarden valt (van groot naar klein):

    * Full-frame
    * APS-C
    * Four Thirds

Het meest opvallende verschil tussen de bovenstaande formaten is de zogenaamde crop-factor. Hoe kleiner je sensor hoe kleiner het gedeelte van de ’scene’ dat wordt opgenomen door je sensor.

Een APS-C sensor zorgt er dus voor dat al je lenzen iets meer ‘tele’ worden. Een full-frame sensor heeft hetzelfde formaat als een frame van een 35mm fotofilmpje, daar is dus geen sprake van een crop-factor of tele-effect. Een APS-C sensor heeft een crop-factor van ongeveer 1.5-1.6. Je oude 24-70 lens wordt op een APS-C formaat digitale spiegelreflex ineens een 36-105 lens. Je verliest dus de groothoek en krijgt er tele bij. Het Four-thirds formaat heeft een cropfactor van 2.

Als je nog geen lenzen hebt van een spiegelreflex met film dan is de crop-factor niet zo’n probleem. Veel lenzenmakers maken tegenwoordig speciale lenzen voor de kleinere sensor-formaten waardoor je toch kunt kiezen voor lenzen met groothoek.

    * Als je al veel geïnvesteerd hebt in lenzen, en dan met name groothoeklenzen, dan is een digitale camera met full-frame sensor interessant. Je verliest dan geen groothoek maar wint ook geen tele.

Aspect Ratio

De aspect ratio is de verhouding tussen de lange en de korte kant van de sensor (en de afbeelding die de sensor maakt).  De meeste digitale spiegelreflex camera’s hebben een sensor met een aspect ratio van 3:2. Dat is fijn want 3:2 is ook de verhouding van de meeste afdrukformaten, zeker de normale foto’s voor in het album. Het Four-thirds systeem van Olympus en Samsung heeft, niet verrassend, een aspect ratio van 4:3. Sommige vergrotingen hebben afdrukformaten met een verhouding van 4:3.

ISO & Ruis

Het ISO getal zegt iets over hoe snel een sensor of film licht opneemt. Elke opeenvolgende ISO waarde betekent dat de sensor 2x zo snel licht opneemt.

50    100    200    400    800    1600    3200

Het instellen van een hogere ISO kan dus uitkomst bieden in een situatie met weinig licht. Een andere oplossing kan het gebruik van de flitser zijn, maar dat is vaak alleen voldoende op korte afstand en is niet echt flatterend bij portretten van mensen. Een andere oplossing is een langere sluitertijd, geen probleem als je een statief hebt maar zonder statief krijg je snel last van bewegingsonscherpte.

Helaas heeft een hogere ISO ook nadelen: je krijgt meer ruis in je foto’s:

Gelukkig voor ons hebben de grotere sensors van spiegelreflexen minder last van ruis dan de kleine sensors van compact camera’s. Daarnaast zijn er grote verschillen in ruis tussen de verschillende merken en modellen. Met name Canon en Nikon weten de ruis goed te beperken bij hogere ISO’s.

    * Als je dus van plan bent om veel foto’s binnen en met weinig licht te maken moet je goed op ISO en de noise hoeveelheid letten.

Meer over ISO lees je op de pagina over ISO waarden op deze site.

Dynamic Range

Dynamic Range geeft aan hoe goed een sensor zowel details in donkere gedeelten als in de lichte gedeelten in één beeld kan opvangen. Meer detail in de schaduw gaat altijd ten koste van detail in de ‘highlights’ en andersom. Met een grote dynamic range gaan er minder details verloren.

    * Ga je veel foto’s maken van landschappen of in fel of direct licht, let er dan op dat je camera een grote dynamic range heeft.

Welke is geschikt voor mij?

Full frame sensoren bieden de hoogste resolutie, hebben het minste last van ruis in weinig licht en zorgen voor het beste zicht door de zoeker, daarnaast hebben ze geen crop-factor. Daartegenover staat dat full frame camera’s de duurste camera’s zijn en bovendien groot en zwaar. Bovendien heb je niet zo veel keus omdat veel merken maar één of twee full frame camera’s hebben. Kortom: de beste kwaliteit tegen de hoogste prijs.

APS-C formaat sensoren zijn veruit het meeste gebruikt in digitale spiegelreflexen. Je vindt ze bijna bij alle merken zoals Canon, Nikon, Sony en Pentax. Alleen Olympus en Samsung gebruiken een ander formaat.Door de cropfactor van 1.6 heb je speciale ‘digitale’ lenzen nodig om groothoek te kunnen gebruiken. Gelukkig zijn deze lenzen relatief goedkoper dan hun full frame equivalenten. De ‘kit-lens’ die je vaak bij je camera krijgt is vaak een prima begin en biedt een flexibele zoom-range van groothoek tot tele. Samenvattend: Je hebt een enorme keuze in camera’s met APS-C sensoren, van amateur tot professioneel niveau, daarnaast kun je relatief goedkoop goede lenzen kiezen voor je camera.

Het Four Thirds systeem is een systeem wat niet gebaseerd is op een analoog filmsysteem maar speciaal door Olympus is ontworpen voor digitale fotografie. Doordat de four thirs sensoren zo klein zijn zijn de bijbehorende camera’s ook vaak klein en licht. In theorie zou je meer last van ruis moeten hebben met kleinere sensoren maar in de praktijk zie je nauwelijks verschil tussen APS-C en Four Thirds. Het Four Thirds systeem is dus een mooi systeem voor mensen die veel moeten reizen/lopen en toch een spiegelreflex willen meenemen, bijv. voor wandelaars of bergbeklimmers. Het nadeel is dat er maar twee merken zijn die hier camera’s en lenzen voor maken. De keus aan lenzen, camera’s en accesoires is dus niet zo groot als bij de andere systemen.

Dit artikel is geschreven door Gijs Hovens van www.digitalespiegelreflex.com, een website met uitleg over allerlei aspecten van een digitale camera.

Meer over dit onderwerp

BeeldverhoudingBeeldverhouding en bijsnijden digitale foto's
B bestandsnamen -> bracketingBracketing | Brandpuntsafstand | Beeldgrootte | Beeldverhouding
ISO waardeISO waarden - hoe stel ik de juiste ISO-waarde in?
I iso -> invulflitsIso - interpolatie - invulflits - uitleg begrippen
Scherpe foto'sTips voor scherpe foto's - voorkom een onscherpe foto